21درصد صندلی‌های فنی و حرفه ای خالی ماند - 11هزار نفر در دکتری قبول شدند

سرویس اندیشه جوان ایرانی؛ بخش حوزه و دانشگاه:

21درصد صندلی‌های فنی و حرفه ای خالی ماند - 11هزار نفر در دکتری قبول شدند - تصویر 1

به گزارش جوان ایرانی به نقل از مهر، جعفر میلی‌منفرد صبح امروز در نشست رؤسای دانشکده‌ها و آموزشکده‌های فنی و حرفه ای سراسر کشور که در دانشکده فنی حرفه‌ای دختران شریعتی تهران برگزار شد با گرامیداشت هفته دفاع مقدس و تبریک آغاز سال تحصیلی گفت: در یک بررسی جهانی که بین 65 کشور صورت گرفت مشخص شد رابطه فوق العاده منفی بین پولی که کشورها از منابع طبیعی بدست می آورند و دانش و مهارت جوانان یک کشور وجود دارد .

وی ادامه داد: ‌کشورهایی مانند، فنلاند، کره و ژاپن با وجود بهره‌ اندکی که از منابع طبیعی دارند از دسته کشورهایی هستند که در تولید ثروت از دانش مقام بالایی دارند. اما کشورهایی مانند عربستان، عمان، قطر و عربستان، الجزاریر، سوریه، عمان که از منابع نفتی برخوردارند و جوانان‌شان از دانش و مهارت بالایی برخوردار نیستند.

وی با بیان اینکه استفاده تنها از درآمد نفت و گاز و منابع طبیعی جامعه را در درازمدت ضعیف می‌کند، ادامه داد: با این مقدمه نقش دانشگاه های فنی و حرفه ای و روسای آن در توسعه مهارت جوانان حائز اهمیت است .

میلی منفرد در ادامه پیرامون آسیب‌ها و چالش‌ها در نظام آموزشی مهارت گفت: منعطف نبودن ساختار آموزشی مهارت با تحولات جدید، عدم بکارگیری مشارکت‌های مردمی، در نظر نگرفتن مزیت‌های منطقه‌ای در برنامه‌ریزی، عدم نیازسنجی آموزشی دقیق برای ارائه مهارت‌ها و عدم کارایی سازمان آموزش مهارت به خاطر محدودیت‌ها عدم دخالت بنگاه های اقتصادی در آموزش های مهارتی ، عدم دخالت متولیان صنعت در ارایه آموزش های مهارتی از جمله آسیب‌های این حوزه است.

معاون آموزشی وزارت علوم تاکید کرد: البته بخشی از این مشکلات مربوط به قوانین و همچنین نبودن سیاست‌های کلان، خلاء سند جامع ملی در آموزش‌های مهارتی و حاکمیت کمیت بر کیفیت است.

وی در ادامه تصریح کرد: در آمارهای سال جاری 21 درصد از ظرفیت‌های دوره های فنی و حرفه‌ای خالی ماند. این در حالی است که این آمار در سال گذشته 6.72 درصد بوده است.

میلی‌منفرد در ادامه پیرامون کیفی‌سازی آموزش‌های مهارتی گفت: در این خصوص باید اقداماتی در رابطه با مهارت‌های تعهد و مسئولیت، مهارت‌های ارتباطی و کار جمعی، مهارت‌های خلاقیت و حل مسئله، مهارت‌های برنامه‌ریزی و سازماندهی و بکارگیری شیوه‌های محاسباتی انجام گیرد.

وی با اشاره لزوم شناسایی عوامل مؤثر در تدریس همزمان با مهارت‌های فنی گفت: ترکیب فعالیت‌های یدی و ذهنی، آموزش نکات ایمنی و ترویج فرهنگ اسلامی می‌تواند از دیگر مؤلفه‌ها در رابطه با کیفیت اقدامات باشد.

معاون آموزشی وزارت علوم تصریح کرد: ما تلاش داریم بتوانیم آموزش‌های مهارتی کشور را در حوزه‌های کمی و کیفی توسعه دهیم و وضعیت موجود سخت‌افزاری موجود را ارتقاء دهیم.

میلی‌منفرد در ادامه پیرامون لزوم کیفیت‌بخشی آموزش کشور گفت: توسعه کمی در 8 سال گذشته داشتیم، یادم است سال 84 که ما وزارت علوم را ترک می کردیم و دکتر زاهدی مسئولیت را پذیرفته بودند وی مصاحبه کرد و گفت ما کاری می کنیم صندلی بیشتر از متقاضی باشد، اکنون درصد بالایی از دوره‌های کارشناسی در دانشگاه های آزاد ، غیر انتفاعی، پیام نور خالی مانده است و حتی مراکزی را داریم که هیچ فردی به آنها مراجعه نکرده و درخواستها صفر بوده است.

وی یادآورشد: از سال 84 تا 92 ، فقط 50 دانشگاه ایجاد شده است .ورودی دوره های کارشناسی به شدت کاهش یافته و صندلی ها خالی مانده است اما هنوز در دوره کارشناسی ارشد و دکتری رقابت وجود دارد .

وی ادامه داد: امسال 240 هزارنفردر دوره دکتری ثبت نام کردند و 11هزار بر صندلی ها نشستند، 21 هزار ظرفیت پذیرش نیز در کارشناسی ارشد داشتیم .

نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه