پتاسیم یکی از هفت ماده معدنی ضروری برای تامین نیاز بدن است. (شش ماده معدنی دیگه عبارتند از کلسیم، منیزیم، فسفر، سدیم، کلرید و گوگرد)

پتاسیم یکی از هفت ماده معدنی ضروری برای تامین نیاز بدن است. (شش ماده معدنی دیگه عبارتند از کلسیم، منیزیم، فسفر، سدیم، کلرید و گوگرد)

مصرف فراوان پتاسیم خطر مرگ رو به مقدار ۲۰ درصد کاهش داده و خطر ابتلا به سکته و فشار خون و تشکیل سنگ کلیه رو پایین میاره.

عملکرد اولیه پتاسیم در بدن، ساخت و حرکت ماهیچه ها، کمک به کلیه ها برای تصفیه خون، سنتز پروتئین ها، مدیریت فعالیت های قلب، حفظ حجم مایعات در بدن و نگهداری عملکرد طبیعی سلول هاست.

پتاسیم از بیماری های قلبی جلوگیری یا اونا رو درمان نمیکنه. اما مقدار مصرف بالای پتاسیم میتونه از قلبتون به چند روش محافظت کنه. پتاسیم به کنترل فشار خون کمک میکنه. طبق تحقیقی که انجام شده مصرف پتاسیم فشار خون سیستولیک رو در افرادی که فشار خون بالا دارن کاهش میده. مصرف مقدار زیادی میوه و سبزیجات و غذاهای کم چرب میتونه به فشار خون سیستولیک در بیشتر از ۱۰ نقطه کمک کنه. یادتون باشه که قبل از اینکه قرص پتاسیم مصرف کنین باید توسط پزشک معاینه بشین.

چرا بدن شما به پتاسیم بیشتری نیاز دارد؟

 

پتاسیم به مشکلات مربوط به تپش قلب کمک میکنه. اون ضربان قلبتون رو تنظیم کرده و اگه از مشکلات تپش قلب رنج میبرین ممکنه براتون خیلی مفید باشه.

مواد غذایی سرشار از پتاسیم در بدن محیط قلیایی بوجود آورده و با اسیدوز ناشی از رژیم غذایی ناسالم مبارزه میکنه. مواد غذایی که اسید زیادی دارین باعث میشن متابولیسم هم اسیدوز بشه. این امر باعث میشه که تراکم استخوان کم شده و عضلات ضعیف بشن. طبق نتایج یه تحقیق، افرادی که ۵۲۶۶ میلی گرم پتاسیم هر روز مصرف کردن نسبت به افرادی که ۵۰ درصد کمتر مصرف پتاسیم داشتن، ۱٫۶ کیلوگرم بیشتر توده بافت چربی دارن. تحقیقات همچنین نشون دادن که مصرف بالای پتاسیم، تراکم استخوان رو افزایش میده.

بهترین منبع غذایی پتاسیم چیست؟
اضافه کردن میوه ها و سبزیجات به رژیم غذاییتون بهترین روش برای افزایش مصرف پتاسیم است. از دیگر منابع پتاسیم میتونیم لبنیات، غلات سبوس دار، گوشت و ماهی رو نام ببریم.
مواد غذایی سرشار از پتاسیم : سیب زمینی، گوجه فرنگی، میوه های تازه مثل موز، پرتقال و توت فرنگی، آواکادو، اسفناج، لوبیا و نخود و میوه های خشک.

به چه مقدار پتاسیم نیاز دارین:
توصیه میشه که مصرف روزانه تون ۴۷۰۰ میلی گرم باشه تا سلامتیتون حفظ بشه. ساده ترین روش برای اینکه این مقدار رو دریافت کنین اینه که میوه و سبزیجات سرشار از پتاسیم رو وارد رژیم غذاییتون کنین.

منبع: نوین زی

کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه