تغذیه مناسب میتونه به دفع پلاک، بیماری ها و التهاب لثه کمک کنه. با این مواد غذایی مقوی لثه ها رو سالم و دندوناتون رو قوی نگه دارین.

تغذیه مناسب میتونه به دفع پلاک، بیماری ها و التهاب لثه کمک کنه. با این مواد غذایی مقوی لثه ها رو سالم و دندوناتون رو قوی نگه دارین.

مواد غذایی مقوی برای دندان ها

شیر
فواید نوشیدن شیر فقط نصیب استخوان ها نمیشه بلکه دندونا رو هم قوی و سالم میکنه. شیر حاوی کلسیمه و کلسیم از دندونا در برابر بیماریها محافظت کرده و استخوان فک رو قوی میکنه. از اونجا که زنان بیشتر در معرض بیماریهای لثه هستن، اگه در رژیم غذاییشون به مقدار کافی کلسیم جذب نکنن به این بیماریها مبتلا میشن. نوشیدن شیر بدون چربی یا کم چرب بهتون کمک میکنه که مواد مغذی لازم رو بدون چربی های اضافی بدست بیارین.

ماهی قزل آلا
ماهی های چرب مثل قزل آلا یکی از چند منبع خوب غذایی ویتامین D هستن . ویتامین D برای سلامت دهان مهمه، چون به بدن کمک میکنه تا کلسیم (ماده مغذی که از دندونا و استخوانها محافظت میکنه) رو جذب کنه، ویتامین D که در ماهی قزل آلا وجود داره، بدست آوردن کلسیم از غذاهایی که میخورین رو برای قدرت بخشی به دندونا و استخونا راحت تر میکنه.

پرتقال
این مورد غافلگیرتون میکنه، اما مرکباتی مثل پرتقال به سالم نگه داشتن لثه ها با تقویت رگهای خونی و بافت های همبند، شامل بافتهای همبندی که دندوناتون رو در فک نگه میداره کمک میکنه. ویتامین C موجود در مرکبات بسیار قدرتمنده. ویتامین C التهاب رو کاهش داده و از ملتهب شدن لثه جلوگیری میکنه. پس پرتقال، گریپ فروت و مرکبات دیگه رو به ظرف میوه خودتون اضافه کنین.

توت فرنگی
مثل پرتقال و مرکبات دیگه، توت فرنگی سرشار از ویتامین C و مفید برای لثه است. ویتامین C برای تولید کلاژن (پروتئین کلیدی که قدرت لثه رو حفظ میکنه) لازمه. لثه سالم بخش جدایی ناپذیر از سلامت کلی دهانه. فقط یه نصف فنجان توت فرنگی تازه بیشتر از ۷۰ درصد از نیاز روزانه به ویتامین C رو تامین میکنه.

آب
دندونا میتونن از مزایای نوشیدن آب بهره ببرن. آب به دور کردن بقایای مواد غذایی کمک کرده و سطح بزاق رو بالا نگه میداره. باور کنین یا نه، بزاق بهترین مدافع دهان در برابر پوسیدگی دندونه، چون حاوی پروتئین و مواد معدنیه که با اسید خوردنی ها مقابله میکنه. ۹۵ درصد بزاق از آب تشکیل شده، پس اگه میخواین تو دندوناتون حفره ایجاد نشه به خودتون لطف کنین و آب بنوشین. آب جایگزین نوشیدنی های شیرینی مثل نوشابه است که به مینای دندون آسیب زده و پوسیدگی ها رو زیاد میکنن.

منبع: نوین زی

کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه