تشکیل کمیسیون پایان نامه‌های حوزه علمیه - تدوین 2 هزار پایان نامه

سرویس اندیشه جوان ایرانی؛ بخش حوزه و دانشگاه:

به گزارش جوان ایرانی به نقل از مهر، صدیقه افشار با بیان اینکه 2 هزار بانوی طلبه در سراسر کشور در حال تدوین پایان‌نامه مقطع سطح سه (کارشناسی ارشد) هستند گفت: امور محتوایی پایان‌نامه طلاب سطح سه در واقع باید توسط اساتید برجسته پژوهشی در همان مراکز تخصصی و موسسات آموزش عالی حوزوی محل تحصیلشان بررسی و تصویب شود، اما در حال حاضر شرایط لازم در اغلب این مراکز و موسسات مهیا نیست، از این رو در هر منطقه، کمیسیونی مرکب از اساتید مجرب و با سابقه علمی- پژوهشی ایجاد شده است تا امور مربوط به تصویب موضوعات و طرح نامه­ ها و صلاحیت علمی-پژوهشی اساتید راهنما و مشاور را انجام دهند.

وی با بیان اینکه این کمیسیون­ها تخصصی هستند و به تناسب رشته­ های دایر در هر استان شکل گرفته­ اند، ادامه داد: با توجه به اینکه بیش از دو هزار طلبه در سطح سه مشغول تدوین پایان‌نامه­ اند، تمرکز امور در قم امکان‌پذیر نیست و باید از توان استان­ها استفاده کرد تا به تدریج راه برای تشکیل گروه­­های علمی در مراکزی که توانمندی خود را نشان داده ­اند، باز شود.

مدیر ساماندهی پژوهشی حوزوی حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به اینکه طلاب خواهر در پایان مقطع تحصیلی سطح دو (کارشناسی) موظف به ارائه تحقیق پایانی هستند، افزود: برای سوق دادن تحقیقات به سمت نیازهای بومی و منطقه‌ای، امر تصویب موضوعات پیشنهادی طلاب به شوراهای پژوهشی مدارس علمیه واگذار شده است.

وی از مدیریت‌های استانی حوزه‌های علمیه خواهران خواست تا از ظرفیت به وجود آمده بهره گیرند و با توجه به نیازهای محیط پیرامونی خود، اولویتگذاری لازم را صورت دهند.

افشار با اشاره به اینکه سامانه تحقیقات پایانی حوزه‌های علمیه خواهران به منظور مکانیزه کردن امور تحقیقات پایانی از زمان انتخاب موضوع تا زمان ثبت نمره، در دست راه‌اندازی قرار دارد، گفت: قبل از راه‌اندازی این سامانه بانک‌های اطلاعاتی به صورت استانی تهیه شده و در اختیار مراکز استان‌ها قرار گرفته است و پس از رونمایی از این سامانه، بانک کشوری یکپارچه موضوعات تحقیقات پایانی با بیش از 20هزار موضوع کار شده تحقیقاتی در دسترس همه طلاب و مدارس علمیه قرار می‌گیرد.

وی یادآور شد: از آن پس اگر طلبه‌ای تمایل داشته باشد موضوع کار شده‌ای را مجددا انتخاب کند، باید به روشنی بیان کند از چه زاویه جدیدی می‌خواهد به مساله نگاه کند و چه راه ناپیموده‌ای را می‌خواهد طی کند. نوآوری در طراحی نقشه راه، در استدلال و در نتایج و دستاوردها، لازمه کار مجدد روی موضوعاتی است که قبل�� مورد پژوهش واقع شده است.

نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه