انتشار ترجمه - سینمای ملی و جهانی شدن - - بررسی علمی جهانی شدن و سینمای دفاع مقدس در آثار حاتمی‌ک

انتشار ترجمه - سینمای ملی و جهانی شدن - - بررسی علمی جهانی شدن و سینمای دفاع مقدس در آثار حاتمی‌ک - تصویر 1

به گزارش جوان ایرانی، این کتاب رساله دکتری نویسنده آن است که در سال 2009 به دانشگاه ناتینگهام انگلستان ارائه شد. مطالب این کتاب در نتیجه 4 سال تحقیق تولید شده‌اند. این کتاب در سال 2012 به استثنای بخش دوم، با نام Iranian Cinema and Globalization همزمان با انگلستان در آمریکا نیز منتشر شد. در نسخه انگلیسی این کتاب، متن 4 گفتگو درباره سینمای ملی و جهانی شدن با عباس کیارستمی، مجید مجیدی، محمدرضا جعفری جلوه و عماد افروغ چاپ شد که قرار است در قالب کتابی جداگانه در ایران چاپ شوند.

این کتاب 3 بخش اصلی دارد که به ترتیب عبارت‌اند از: چارچوب نظری، مطالعه تطبیقی فراملّی و سینمای ملی ایران و جهانی شدن. هرکدام از این بخش‌های نیز فصولی را به عنوان زیرمجموعه دارند. فصول اولین بخش کتاب عبارت‌اند از:‌ «درک مفهوم جهانی شدن» و «مفهوم سینمای ملی؛ نظریه‌ها و نقدها».

بخش دوم کتاب شامل این فصل‌هاست: «پژوهش تطبیقی: الزامات و موانع»، «سینمای ملی فرانسه و جهانی شدن»، «سینمای ملی آرژانتین و جهانی شدن» و «سینمای ملی کره جنوبی و جهانی شدن».

«ظهور سینمای ایران در صحنه بین‌المللی: سیاست، اقتصاد، یا زیبایی‌شناسی؟»، «جهانی شدن و سینمای فراملّی محسن مخملباف»، «جهانی شدن و سینمای ملی داریوش مهرجویی» و «جهانی شدن و سینمای دفاع مقدس ابراهیم حاتمی‌کیا» هم عناوین سومین بخش این کتاب هستند.

انتشار ترجمه - سینمای ملی و جهانی شدن - - بررسی علمی جهانی شدن و سینمای دفاع مقدس در آثار حاتمی‌ک - تصویر 2

در قسمتی از این کتاب می‌خوانیم:

در اوایل سال 1992، رئیس جشنواره فیلم نیویورک، سینمای ایران را «یکی از هیجان‌انگیزترین سینما‌های جهان» قلمداد کرد و جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو نیز سینمای ایران را «یکی از برجسته‌ترین سینماهای ملی» اعلام کرد. در هر حال، شماری از عوامل مختلف در زمینه‌سازی یک چنین تحولی نقش داشته‌اند که نباید آن‌ها را از نظر دور داشت. اول از همه، همان‌طور که اریک ایگان خاطرنشان شاخته است،‌ تاسیس یک «زیرساخت صنعتی و اقتصادی» بود که توانایی حمایت و حفظ ظرفیت تولیدی در حدود پنجاه فیلم در سال را داشت، زیرساختی که نقشی عمده در این فرایند ایفا کرد. در این‌جا این پرسش مطرح می‌شود که چرا در دهه 1980 تاسیس زیرساختی ماندگار برای سینمای ایران ضروری بود در حالی که صنعت فیلم ایران عملا از دهه‌ها قبل در حال فعالیت بوده است؟

اقتصاد سینمای ایران یک سال پیش از انقلاب 1979 به دلایل بسیار به ورطه ورشکستگی افتاده بود، از جمله هجوم فیلم‌های بی‌ارزش خارجی، افزایش مالیات فیلم‌های داخلی و شمار فزاینده فیلم‌های روی پرده با محتوای آشکار جنسی که بسیاری از تماشاگران سنتی و مذهبی و نیز تحصیل‌کرده و روشنفکر را از سینما دور کرده بودند. تولید داخلی از حدود سالانه 100 فیلم در دهه 1960 به پایین‌ترین میزان، یعنی 11 فیلم در سال 1978 تنزل یافته بود...

این کتاب با 360 صفحه، شمارگان 500 نسخه و قیمت 20 هزار تومان منتشر شده است.

نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه